Een social media advertentie maken?

Wil je een advertentie maken voor Facebook en/of Instagram? Om een advertentie te kunnen publiceren moet je eerst een campagne en een advertentie set maken. Dat gaat in een paar stappen. Bekijk de 3 stappen hieronder met de checklist voor livegang van jouw campagne!

Stap 1 - Een campagne maken

Allereerst moet je een campagne maken. Op dit niveau bepaal je de doelstelling van je campagne.

  1. Kies een doelstelling uit de lijst die het beste aansluit op je zakelijke doelstellingen.
  • Verkeer: stuur bezoekers naar de website
  • Betrokkenheid: zorg ervoor dat mensen je bericht of pagina zien en hierop reageren. Met betrokkenheid als doelstelling kun je onder andere je berichten promoten (Betrokkenheid bij bericht) of je pagina promoten (Pagina-vind-ik-leuks)
  1. Voer onderaan deze pagina in het veld Campagnenaameen passende campagnenaam in. Omdat BPD verschillende regiokantoren heeft beginnen wij de campagnenaam altijd met de regionaam en vervolgens de gebiedsnaam en doelstelling.
    Schrijfwijze: NOM – De Zuidlanden – verkeer of Z – Blixembosch Buiten - betrokkenheid

Stap 2 - Een advertentie set maken

  1. Voer in het veld Naam advertentieset een passende naam voor je advertentieset in. Gebruik hier de regionaam, wijknaam en de doelgroep.

    Bijvoorbeeld: NOM – De Klamp – 33-55 jaar – omg Leeuwarden

  2. Kies je doelgroep. Je kunt doelgroepkenmerken kiezen zoals leeftijd, geslacht, locatie, interesses en meer. Je kunt  Doelgroep opslaan selecteren om de doelgroep in de toekomst te kunnen gebruiken.
  3. Selecteer je advertentieplaatsingen. Dit zijn de plaatsen waar je je advertenties wilt weergeven op Facebook, op Instagram of in het Audience Network.

Je kunt Automatische plaatsingen selecteren zodat Facebook je advertenties weergeeft op plaatsen waar de advertenties waarschijnlijk het beste presteren.

Je kunt je advertentieplaatsingen ook handmatig instellen via Plaatsingen bewerken

4. Kies hoe je advertenties moeten worden weergegeven in het vervolgkeuzemenu Optimalisatie voor advertentieweergave. Jij selecteert het resultaat dat je wilt behalen en Facebook laat de advertenties zien aan de mensen die je waarschijnlijk het resultaat geven waar je voor optimaliseert

5. Stel je budget en planning in.

Stel een budget per dag in. Dit is het gemiddelde bedrag dat je bereid bent per dag aan een advertentie set te besteden.

Je kunt ook een looptijdbudget instellen. Dit is het bedrag dat je bereid bent gedurende de gehele weergaveperiode van je advertentie set te besteden.

Stap 3 - Een advertentie maken

Zodra je je campagne en minimaal één advertentie set hebt gemaakt, kun je je advertentie maken. Dit is het moment om je advertentiemateriaal en -tekst te kiezen.

  1. Geef een naam aan je advertentie. Je kunt hier bijvoorbeeld de herkenbaarheid van een Marketing Automation Journey plaatsen. Opbouw is weer regionaam-wijknaam-IDnr. Heb je geen journey verstuurd dan plaats je ID Overig

    Bijvoorbeeld: NOM – De Klamp ID24

  2. Selecteer je Facebookpagina. Alle advertenties moeten zijn gekoppeld aan een Facebook-pagina. Let op dat je het BPD_nl Instagram account selecteert!
  3. Selecteer een advertentie-indeling. Je kiest een bericht van je timeline of je maakt een losstaande advertentie. Je kunt dan kiezen uit verschillende advertentie-indelingen, zoals: CarrouselEén afbeelding of videoof Collectie. Je kunt een diavoorstelling maken als je de indeling Eén afbeelding of video
  4. Kies in het laatste geval het advertentiemateriaal of de media voor je advertentie.
    • Als je nieuwe media wilt uploaden, selecteer je Meer afbeeldingen toevoegenof Video uploaden. Je kunt ook Bladeren door bibliotheek selecteren om door eerder geüploade afbeeldingen en video's te bladeren.
    • Selecteer Plaatsingen controlerenom de media die je voor plaatsingen hebt gekozen, te bekijken of bewerken.
  5. Voeg de tekst toe die je in je advertentie wilt weergeven als je zelf een advertentie hebt gemaakt.
    • Afhankelijk van je eerdere keuzes, krijg je mogelijk de optie om een actieknop toe te voegen.
    • Bij Facebook-pixel staat het schuifje standaard aan en dat moet ook. Zo niet schuif het dan naar rechts.
  6. Controleer je advertentie en selecteer Bevestigen.
    • De eerste keer dat je een bestelling plaatst, wordt je gevraagd om je betalingsgegevens in te voeren.

Je campagne is nu live (in afwachting van beoordeling door Facebook). Je hoeft de campagne niet te controleren en publiceren; deze wordt direct gepubliceerd.

  Terug naar homepage Guidelines
  Terug naar homepage Contentinspiratie